Monday 23 December 2013

Daar is sterre in my man se oë

Mr. Kaalvoet het onlangs verjaar en ek het hom verras met 'n 'geskenkbewys' om homself 'n bietjie te bederf met 'n nuwe teleskoop. Ek hou natuurlik daarvan om deur dit na die planete en maan te kyk (en sterre kyk is baie romanties en als), maar ek verstaan nie helfte van die werkinge van die goeters nie en het hom dus gevra om 'n bietjie meer te vertel, vir die wat belangstel.

Dus...Mr. Kaalvoet, die vloer is joune...
Al kry mens honderde tipes teleskope, is daar basies net twee keuses, en die vraag wat jy moet vra wanner jy een kies is, wat wil jy sien. Diep ruimte voorwerpe (Deep Space Objects) of planete?
Enige normale mens sal sê maar hoekom nie als nie? Wel...vir diep ruimte voorwerpe benodig jy soveel as moontlik lensopening en vinnige fokale lengte (f/5, wide-angle, low-zoom, helder) waar planete 'n kleiner lensopening en lang fokale lengte benodig (f/15, narrow-angle, high-zoom, dof). Ugh!
My besluit was om met iets te gaan wat:
a. Vervoerbaar maar stewig is,
b. Iets van als kan doen, en
c. Nie die bank gaan breek nou of in die toekoms nie.
Schmidt-Cassegrain Telescope (SCT) was blykbaar die antwoord met f/10!

'n Man het 'n paar maande terug 'n Celestron C6 XLT 150mm (6") f/10 Schmidt-Cassegrain met EQ5 mount en tripod met 'n enkel-as motor en 'polar scope' geadverteer op Astrobuysell. Ek het my oog daarop gehad en na hope navorsing hom gekontak in die hoop dat iemand anders dit nog nie opgeraap het nie. Na 'n week se gewag het ons uiteindelik by sy huis opgedaag om dit te besigtig. Die man was vol raad en het vir ons 'n paar ekstras by gegee, plus 'n afslag en ons is baie tevrede daar weg. Dit is 'n aangename verbetering op wat ek reeds het...

Natuurlik, met die koop van 'n nuwe teleskoop, is dit tipies dat die nagte skielik nie meer so wonderlik is vir buite staan met jou nuwe toerusting nie. Uiteindelik was daar darm 'n breuk in die wolke, reen en wind en kon ek dinge uitprobeer. Ek het nog nie die regte fotografiese toerusting nie, maar kon darm net-net fotos met my foon neem van Jupiter om 'n idee te gee van hoe dinge lyk. Hier is die bewyse, sonder enige editing (behalwe crop/cut/paste):

My eerste teleskoop het ek gekoop op eBay en dit was geadverteer as 'for parts or broken', 'n Tasco 114mm (4.5") f/8 Newtonian met EQ1 mount, Aluminium box leg tripod en n 12.5mm oogstuk. Gelukkig het sy vorige eienaar net nie 'n idee gehad hoe om die ding aanmekaar te slaan nie en het ons dus 'n absolute bargain gekry.
Dit is maar groot en effens lomp, maar het my lus vir sterrekunde weer aangewakker. Ten spyte van sy grootte, het ons dit al saam met ons geneem as ons gaan kamp. Ons het al vele dinge gesien onder andere die Swann, Dumbbell en Orion Nebulas en Andromeda sterrestelsel. Natuurlik, nou dat daar twee teleskope is, sal die een sekerlik moet gaan en ek dink ek weet wie...

Ek hoop dat my C6 net so lekker sal saam kamp en dat ons nog wonderlike dinge sal sien. SCT's kan in 'n f/6.3 teleskoop verander word met n fokale verkleiner en dan het mens basies twee teleskope.  Hmpf!

Natuurlik het mens verskillende oogstukke nodig om verskillende dinge te sien. Na ek die eerste teleskoop gekry het, het Mev. Kaalvoet vir my 'n 8-24mm zoom oogstuk gegee.   My vrou gaan nog vir jare geen probleem hê om vir my geskenke uit te kies nie.

Die lysie groei by die dag, maar vir eers is ek heel tevrede...ahoooooooo!!



No comments:

Post a Comment